28 JANUARI 2022, 08:51

‘Nederland en Indonesië hebben een gedeeld verleden, maar verschillende geschiedenissen. In een enquête van de Volkskrant en geschiedenissite Historia noemen Indonesiërs hoofdrolspelers waar bijna geen Nederlander van heeft gehoord.’ Met deze zinnen begon een artikel in de Volkskrant om te illustreren hoever de collectieve geheugens uit elkaar lopen als het gaat over de koloniale tijd in Indonesië. Deze regels hadden net zo goed kunnen gaan over Suriname, het andere land waar eeuwenlang een koloniaal bestuur was. Ook uit die tijd is er weinig kennis over de hoofdrolspelers. Maar het meest bekaaid komen de hoofdrolspeelsters uit deze tijd ervan af.

Kent u het levensverhaal van Wilhelmina Rijburg? De beroemdste prostituee van Suriname met de naam Maxi Linder? Vast niet. In haar leven heeft zij de belangrijkste mannen van het land als haar klant gehad en wordt zij alom bewonderd. Maar het is ook typisch dat u haar niet kent. Het lot van vrouwen uit de koloniale historie is soms niet alleen een zwarte pagina te noemen, maar eerder een onzichtbare pagina, wat het des te schrijnender maakt.

Wilhelmina speelt de hoofdrol in de roman De koningin van Paramaribo (1999) van de Surinaamse schrijver Clark Accord, die in 2011 op zestigjarige leeftijd overleed. Hij is een schrijver die mij nog steeds inspireert, omdat hij wél oog had voor onbekende vrouwen als Wilhelmina.

Over de onzichtbare verhalen van vrouwen gesproken: het is alweer veertien jaar geleden, maar ik herinner mij nog goed een scherpe column van Heleen Mees in NRC, waarin zij pleitte voor een monument voor slachtoffers van onbestraft oorlogsgeweld. ‘Voor de verkrachte vrouwen tijdens oorlog en conflict zijn er – anders dan voor andere slachtoffers van oorlogsgeweld en veteranen – geen herdenkingsplaatsen en rouwrituelen’, schreef Mees terecht. Het gaat hierbij om gruwelijke vormen van gendergerelateerd geweld, desondanks verstild tot onhoorbare geschiedenisecho’s. Alsof het geschreeuw op mute is gezet. Daarom pleitte Mees voor een monument ‘Eer de Onbekende Verkrachte Vrouw’.

Terug naar Wilhelmina. Haar geld gebruikte ze om anderen in armoede te helpen. Ze ging trots door het leven en maakte zich voor niemand kleiner, zeker niet voor een man. De wijze waarop zij een paar keer heftig wordt mishandeld in het boek door verschillende mannen, komt dan ook hard binnen bij mij. Net als de onthulling dat Maxi als kind werd misbruikt door een vriend van de familie. De persoon bij wie ze hulp zocht besloot met de beste bedoelingen om niets tegen haar ouders te vertellen, om hen die schande maar te besparen. Maxi’s ergste pijn en verdriet mochten er niet zijn.

Wanneer worden dit soort verhalen onderdeel van ons collectieve geheugen?

Iets over de helft van het boek over Wilhelmina volgt een historische gebeurtenis waarvan ik me tijdens het lezen stomverbaasd afvroeg waarom ik hier niemand ooit in Nederland over gehoord heb.

We lezen hoe het Suriname vergaat in de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Er komen veel Amerikaanse troepen om de wereldwijde voorraad bauxiet in het land te beschermen, wat essentieel is voor het bouwen van vliegtuigen. De komst van de Amerikanen doet veel met het land en raakt ook sterk de levens van de prostituees: de vraag naar prostituees stijgt enorm en er is veel geld mee gemoeid. De Amerikaanse commandant stoorde zich vreselijk aan deze praktijken. Hij verordonneerde ‘dat er opgetreden moest worden tegen personen die de openbare orde verstoorden en de gezondheid van de troepenmacht in gevaar brachten. Zo werd het pad geëffend voor de grootste razzia in Suriname aller tijden. Overal in de stad werden vrouwen opgepakt, zonder enige vorm van protest’.

Dat geldt ook voor Maxi Linder. Accord beschrijft de omgeving waarin ze terecht komt als volgt: ‘Regelmatig vergrepen de bewakers zich aan de vrouwen. Degenen die zich daartegen verzetten, werden gemarteld en op andere wijze vernederd. Overdag liepen sommige vrouwen zonder kleren en helemaal over hun toeren van wat hun de avond ervoor was overkomen tussen de legerbarakken.’

Wanneer worden deze verhalen onderdeel van ons collectieve geheugen? Of is er sprake van een collectief geheugenverlies over de gruweldaden die tegen deze vrouwen zijn gepleegd, helemaal omdat ze plaatsvonden in een voormalige kolonie?

Bron: https://dekanttekening.nl/columns/de-beroemdste-prostituee-van-suriname/

 

 

Op dinsdag 11 januari a.s. zal in het kader van de 10e Clark Accord lezing een boekbespreking gehouden worden. Het betreft het tweede boek van de schrijver (wijlen) Clark Accord, getiteld: Tussen Apoera en Oreala. De keynote spreker is Runaldo Ronald Venetiaan. Volgens Accord is dit zijn beste boek terwijl Venetiaan zeer onder de indruk van het boek is. Venetiaan zal de kijkers / luisteraars meenemen naar twee Inheemse dorpen in de regenwouden van Suriname en Brits Guyana die het toneel vormen van een hartverscheurend liefdesverhaal. Tussen Apoera en Oreala is een meeslepend verhaal over mystiek, riten, passie, erotiek en cultuur. Na de lezing is er een panelgesprek met Cylene Fransen, Jerry Dewnarain en Runaldo Venetiaan. De moderator is Hilde Neus. Het publiek zal tijdens het programma in de gelegenheid gesteld worden om via de WhatsApp vragen te stellen.

De lezing wordt vanwege de Covid-19 pandemie gehouden via een live televisie uitzending die start om 18.00 uur op Apintie TV, kanaal 10.1 en via livestream op www.apintie.sr en de Facebook pagina van Apintie en de Facebook pagina van de Clark Accord Foundation.

 

10e boekpresentatie tussen Apoera en Oreala

 

 

Het PDF van 'Tussen Apoera en Oreala' van Clark Accord is vrij van kosten.
De Clark Accord Foundation wil het lezen van boeken bereikbaar maken voor een ieder en in het bijzonder voor jongeren.
De stichting krijgt geen subsidie en is non-profit.
Om de activiteiten van de stichting mogelijk te maken is uw vrijwillige bijdrage van harte welkom.

Maak uw bijdrage over op:
bankrekeningnummer NL15 TRIO 0254 717 985
t.n.v. Stichting Clark Accord Foundation
onder vermelding van uw naam en e-mailadres.

Alvast bedankt en hartelijke groet!

Het bestuur van de Clark Accord Foundation

 

 

Venetiaan keynotespreker Clark Accord lezingDWT 10/01/2022 10:03 - Van onze redactie

Tijdens de tiende Clark Accordlezing behandelt oud-president Ronald Venetiaan het boek 'Tussen Apoera en Oreala' van wijlen Clark Accord.

 

PARAMARIBO - Runaldo Ronald Venetiaan, voormalig president van Suriname, is dinsdag de keynotespreker tijdens de tiende Clark Accordlezing. Tijdens deze activiteit zal de eerste boekbespreking worden gehouden door de Clark Accord Foundation Suriname.

De stichting meldt in een persbericht dat wijlen Clark Accord zijn boek 'Tussen Apoera en Oreala' zijn beste vond. Venetiaan, die dicht onder het pseudoniem 'Vene', is volgens de stichting "zeer onder de indruk" van het boek. Hij zal de kijkers dinsdag meenemen naar twee inheemse dorpen in de regenwouden van Suriname en Brits-Guyana die het toneel vormen van een hartverscheurende liefdesverhaal.

De Clark Accord Foundation noemt 'Tussen Apoera en Oreala' een meeslepend verhaal over mystiek, riten, passie, drama, erotiek en cultuur. Na de lezing is er een panelgesprek met Cylene Fransen, Jerry Dewnarain en Venetiaan, waarbij Hilde Neus de moderator is. Vanwege Covid-19 wordt het geen fysieke activiteit, maar zal de tiende Clark Accordlezing via Apintie TV en de Facebookpagina's van het medium en de Clark Accord Foundation te volgen zijn.

Clark Accord, bekend om zijn succesvol boek 'De koningin van Paramaribo' (1999), was van huis uit geen schrijver. Op zijn zeventiende vertrok hij naar Nederland nadat hij de middelbare school in Suriname had afgerond. Hij volgde een opleiding tot verpleegkundige en vervolgens één tot visagist, waarbij hij furore maakte op internationaal niveau. Als basis koos hij Oostenrijk.

Uiteindelijk klom Clark in de pen met als resultaat zijn meest besproken en commercieel uiterst succesvol boek 'De koningin van Paramaribo', waarmee hij in 1999 debuteerde. Van zijn pennenvrucht zijn er meer dan 120.000 exemplaren verkocht. Op verzoek van Theater Cosmic in Amsterdam schreef Accord in het jaar 2000 ook de gelijknamige monoloog.

Andere boeken van zijn hand zijn 'Met eigen ogen' (2003; in samenwerking met journaliste Nina Jurna), 'Tussen Apoera en Oreala' (2005), 'Shirley in Allochtonië' (2005), 'Bingo!' (2007) en 'Una casa particular' (2010). Om het gedachtegoed van Clark, die op 11 mei 2011 overleed, in leven te houden, houdt de gelijknamige stichting diverse educatieve activiteiten, waaronder de Sori yu Talenti-schrijfwedstrijd. 

Bron
: http://www.dwtonline.com/524773?isMobileShowDesktop=yes

 

 

1 juni 2021 t/m 31 oktober 2021 | OBA Oosterdok - 2e etage

Kosten: toegang gratis | vrije inloop

In mei was het tien jaar geleden dat de veelbesproken schrijver Clark Accord overleed. In navolging van het herdenkingsprogramma ‘Memre Clark Accord’ in mei dit jaar is er een expositie over zijn leven en werk te zien in de vitrines op de tweede etage van OBA Oosterdok. De expositie werd gecureerd door Jason Watkin, die bevriend was met de schrijver.

Clark Accord debuteerde in 1999 als schrijver met de roman De Koningin van Paramaribo, die het waargebeurde verhaal van de beroemdste prostituee van Suriname vertelt. Hoewel het boek het Nederlandse literaire landschap in eerste instantie verraste, werd het al snel een bestseller. In de jaren daarna stond hij aan de wieg van verschillende stichtingen, onder meer in samenwerking met schrijver Anousha Nzume, en verschenen er meer titels onder zijn naam, waaronder Plantage d’Amour en Bingo!

Herinnering aan een kleurrijk leven

Tijdens het herdenkingsprogramma Memre Clark Accord in het OBA-theater werd de 33e druk van De Koningin van Paramaribo uitgereikt aan de wethouder van cultuur Touria Meliani. Aansluitend is er nu een kleine expositie over zijn bijzondere werk en leven gecureerd. Laat je meevoeren op een reis van Suriname naar Amsterdam en werp een blik op de kleurrijke carrière van Accord – eerst als succesvolle visagist, later als een minstens zo geslaagd schrijver. 

 

Bereid je voor op je bezoek aan de OBA en doe de gezondheidscheck voordat je naar de OBA komt.


OBA Oosterdok | Oosterdokskade 143 | 1011 DL Amsterdam
T: 020-5230900 | E: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 
In 2014 eindigde Diego Lapar op de derde plaats van de Clark Accord Sori Yu Talenti Award met het verhaal ‘Baka dritenti na ayti yari’.
Recent is zijn eerste publicatie uitgekomen. Het betreft het omkeerboek ‘Misi fu a liba / Onder de amandelboom’ en heeft vooral de jeugdigen vanaf 11 jaar als doelgroep.
 Diego Lapara Debuut 2
 
 
Diego Lapara Debuut 1