290 dagen, 17400 uren, 1044000 minuten:  deze tijden zit je gemiddeld opgescheept met de andere kinderen in de klas. Vaak genoeg word je tegen je wil in een klas gezet, de optie om te veranderen van klas bestaat misschien, maar wordt niet gehanteerd op elke school. Omdat je geen keuze hebt om je klasgenoten te kiezen is de kans groot dat er in je klas een of twee rotte appels komen te zitten.

Rotte appels zijn de leerlingen die het voor anderen verpesten door onder andere: er voor te zorgen dat de activiteiten waarop jij je zo erg verheugt gestopt worden, de sfeer te verpesten of ervoor te zorgen dat de andere appels (leerlingen) zich niet meer veilig voelen. Dit kan gezegd worden als je kijkt vanuit de ogen van de in dit geval gedupeerde.

Als je nu niet leert om te gaan met verschillende karakters, hoe wil je het dan later in de maatschappij redden? Want daar zijn er de meest uiteenlopende karakters. Daarom zie ik school als een training die je leert om open te zijn naar anderen, alleen begrijpen veel mensen dit niet. Je best doen op school is niet genoeg, je moet leren omgaan met anderen. Dit zorgt er ook voor dat je het gaat maken later.

Maar als we kijken vanuit het standpunt van de rotte appels kunnen we zeggen dat dit niet zo is. De rotte appels gedragen zich normaal, ook al is dit soms extreem. Hiermee wil ik zeggen dat het kan zijn dat de andere leerlingen hier niet mee weten om te gaan. We kunnen makkelijk zeggen dat de persoon die voor je zit het verpest voor de anderen, maar hij gedraagt zich normaal, Waarom zou hij onder zijn gedrag moeten lijden? Tevens proberen de andere leerlingen ook niet te communiceren met de ‘rotte appels’. Als dit niet eens gebeurt, hoe wil je dan een eenheid, elftal of familie worden?

Rotte appels bestaan dus niet, het zijn gewoon net als jij leerlingen, maar wat excentrieker. De term wordt alleen gebruikt om een groep leerlingen in een kastje te stoppen, zodat de anderen zich veiliger gaan voelen. Dit kan in het jaar 2013 niet meer. We moeten gewoon op een lijn komen, de appels moeten minder verlegen worden en de rotte appels moeten wat minder excentriek doen. Als het lukt om dit te doen, wordt de klas wat elke docent wil: de perfecte klas. Maar de vraag is of dit voor altijd zal blijven.